Persbericht: Volgende fase in vorming nieuwe coalitie in Oegstgeest

De verkenner Siebe Riedstra heeft het advies gegeven om een coalitie van Progressief Oegstgeest, D66 en Hart voor Oegstgeest verder te onderzoeken. Hij ziet daarbij ruimte voor de inbreng van de andere raadsfracties en de inwoners van Oegstgeest. Het advies van de verkenner is om bij de vormgeving van een coalitieakkoord over een beperkt aantal inhoudelijke thema’s heldere en concrete afspraken te maken. Daarnaast worden op andere thema’s meer afspraken op hoofdlijnen gemaakt  om met een actieve houding van de gehele raad tot een nadere uitwerking van deze hoofdlijnen te komen.

In navolging van dat advies heeft Progressief Oegstgeest, in samenspraak met D66 en Hart voor Oegstgeest, het duo oud raadsleden Kees Burger en Gerlof Kruidhof gevraagd om het coalitievorming proces te begeleiden. Met hun ruime ervaring in Oegstgeest en het openbaar bestuur kunnen zij de drie partijen  spoedig en constructief begeleiden tijdens het proces om tot een coalitieakkoord te komen.

Kees Burger en Gerlof Kruidhof hebben aangegeven direct te willen starten met de gesprekken met de fracties van Progressief Oegstgeest, D66 en Hart voor Oegstgeest. Inmiddels zijn de eerste gesprekken geweest met de drie fracties over de inrichting van het proces voor de komende weken. Donderdag 7 april zal een formele start gemaakt worden met een gezamenlijke kick-off.

Tegelijkertijd heeft Progressief Oegstgeest, na overleg met alle fracties in Oegstgeest, Siebe Riedstra gevraagd het traject om te komen tot een raads-breed programma met afspraken over de gewenste manier van samenwerking te begeleiden en daarmee  zeer concrete afspraken te maken over de nieuwe bestuurscultuur.